Martin: Golgotha (2 CD)

kompozytor
Martin, Frank
tytuł

Martin: Golgotha (2 CD)

wykonawcy
Cappella Amsterdam, Estonian Philharmonia, Reuss, Daniel
nr katalogowy
HMC 902056.57
opis

Nakład wyprzedany, ostatni egzemplarz

Rembrandt’s engraving The Three Crosses (1653) inspired Frank Martin to conceive his oratorio Golgotha. As he explained while he was still working on the score: „Once I had seen these etchings, I was positively haunted by the idea of realising an image of the Passion with my own resources. . . I would have liked to concentrate this whole terrible and magnificent drama in a very short work, just as Rembrandt had done on his modest little rectangle of paper. But... I had no choice but to come round to the idea of an oratorio, which was capable by its very dimensions of creating the framework and atmosphere necessary for the expression of a subject of this kind.“ Inevitably Martin’s second oratorio was influenced by J.S. Bach, with whose Passions Martin, the tenth child of a Huguenot pastor, had been familiar since childhood and which he willingly described as ‘precedents’ for the genre. Ten musical tableaux, grouped into two parts of roughly equal length, relate the story of Christ’s Passion from the entrance into Jerusalem until the Resurrection. Martin draws on all four Gospels, interspersed with excerpts from the Meditations and Confessions of Augustine of Hippo, and individual verses from the Psalms and liturgy for Holy Saturday. The final part of the work became an epilogue, anticipating the events of Easter Day, replacing mourning with hope. Here Martin seems to have captured that ‘strange white light’ of transfiguration which he had so admired in Rembrandt’s etching: the paradox of a luminous darkness. The score was completed in Amsterdam on 8th June 1948, and premièred a little less than a year later, on 29th April 1949, in Geneva. By his own admission, Martin had not intended his oratorio, composed without a commission, for public performance. For this artist deeply shaken by the horrors of war, recourse to the Passion genre and its core religious message may have been an attempt torestore his own faith in the future and thereby to raise a milestone in that time of devastation, when Europe was at zero hour. Daniel Reuss founded Cappella Amsterdam in 1990, which he has since turned into a full-time professional ensemble. He conducted the RIAS Kammerchor for the first time in 2000 and during his four years as artistic director of the choir (2003-6), they made five recordings for harmonia mundi. In February 2007, he made his debut at English National Opera in Handel’s Agrippina. He became artistic director and chief conductor of the Estonian Philharmonic Chamber Choir in September 2008.

nośnik
CD
wydawca
Harmonia Mundi
data wydania
9.03.2010
EAN / kod kreskowy
794881942923
179,00 zł
lub

Produkt dostepny w niewielkiej ilości.

Wysyłka w ciągu 3 dni roboczych

Darmowa wysyłka dla zamówień powyżej 300 zł!

Darmowy kurier dla zamówień powyżej 500 zł!

sprawdź koszty wysyłki

Recenzje naszych klientów

"Na początku było światło".
Tą parafrazą sławnego cytatu z Ewangelii wg (...)

Jan Hryniewicz

25.03.2010

"Na początku było światło".
Tą parafrazą sławnego cytatu z Ewangelii wg Św. Jana rozpoczyna swój błyskotliwy esej o "Golgocie" Roman Hinke. Chodzi o światło pionowo padające na grupę trzech krzyży na Golgocie na mistycznej rycinie Rembrandta. Zainspirowało ono Franka Martin do napisania jednego z największych, po Pasji Mateuszowej Bacha, muzycznych dzieł pasyjnych w historii. Utwór powstawał powoli w latach 1945-48, a Martin był jeszcze tak obolały i pełen szoku po minionej niedawno wojnie, że po zakończeniu dzieła wyraził życzenie, aby nie było ono prezentowane publicznie lecz przeznaczone do indywidualnej kontemplacji. I tak się w sumie stało: utwór wykonywano rzadko (czemu sprzyjały ogromne trudności wykonawcze spiętrzone przez kompozytora). W swoim dośc długim życiu dotąd słuchałem go 2 razy: raz na żywo w Warszawie pod batutą nieodżałowanego Bohdana Wodiczki, drugi raz w nienajlepszym wykonaniu na Brilliant Classics.
Dzieło składa się z 10 części o równej długości, opisujących chronologicznie Mękę Pańską, a w finale Zmartwychwstanie. Użyte teksty pochodzą z różnych źródeł: liturgii Wielkiego Tygodnia, Ewangelii, Medytacji i "Wyznań" św. Augustyna, psalmów... Warstwa dźwiękowa jest ściśle podporządkowana tekstowi, co przywołuje (nie bez intencji kompozytora) Pasję Mateuszową Bacha. Odwołań do wielkich dzieł Bacha, Handla i Haydna jest tu więcej, ale są one raczej estetycznej lub literackiej natury, bez dosłowności.
Utwór jest trudny, masywny i bardzo przejmujący. Daniel Reuss znany ze swojej wszechstronności i równomiernego rozłożenia sympatii między muzykę dawną a współczesną spisuje się tu znakomicie, dając przejrzystą wykładnię intencji kompozytora. Zaawansowany słuchacz da się łatwo zahipnotyzować tą mistyczną medytacją, i doceni, że tak trudne dzieło można podać w klarownej formie. Soliśći, oba chóry i Estonian National Symphony Orchestra spisują się doskonale i nic nie staje na przeszkodzie Reussowi w zaprezentowaniu swojej wersji dzieła. Swojej - to znaczy jakiej? Muzycznie - oprócz wymienionych wyżej inspiracji, słyszy się tu ducha Debussy\'ego... ale też Cesara Francka i Hectora Berlioza. Estetycznie - jest to mistycyzm z "najwyższej półki"; do tego niebywale przejmujący, przed czym ostrzegam co wrażliwsze osoby.
Jestem pełen uznania dla Harmonia Mundi za tak "offowy" projekt na Wielki Tydzień, i za wspaniały poziom artystyczny i techniczny nagrania. The Independent już zdążył wydać typowo anglelską, krótka lecz nudna recenzję.
Proszę tego nie czytać i zdać się na własna intuicję.
Nagranie najwyższej klasy dla zaawansowanych melomanów.

Pozostałe płyty tego wykonawcy