The store will not work correctly when cookies are disabled.
Używamy cookies aby ułatwić korzystanie ze sklepu.Zgodnie z dyrektywą dotyczącą prywatności w sieci, musimy zapytać o Twoją zgodę na zapisywanie plików cookies. Dowiedz się więcej.
Umbra III is the new album by pianist, composer, and elec-tronic musician Elias Stemeseder and drummer, composer, and producer Christian Lillinger with the outstanding pianist Craig Taborn. As a core duo, Stemeseder Lillinger are planning a long-term series of releases, each with guest musicians playing a key role. Umbra is their musical cosmos, which Stemeseder and Lillinger describe as a “modular ensemble structure with guest musicians.” Now, joined by Craig Taborn, the full spectrum of the European and American avant-garde is present as an inter-textual reference point. Umbra III is the musically inspiring re-sult of a live concert at the Saalfelden Jazz Festival. “This music is an invitation to give ourselves up to unknown sounds, which make mind and body move. Something new has been created here, something untamed, a space in which structure and ex-pression pulsate through hitherto unknown channels and new musical forms find their expression”, writes Roland Schmenner in the liner notes. An enriching musical expedition.
Umbra III jest kontynuacją projektu artystycznego (...) pisze Andrzej Kalinowski (Jazz Forum, marzec (...)
Andrzej Keler
19.03.2025
Umbra III jest kontynuacją projektu artystycznego (...) pisze Andrzej Kalinowski (Jazz Forum, marzec 2025)(..) austriackiego pianisty Eliasa Stemesedera, znanego nam z Jim Black Trio, oraz niemieckiego perkusisty Christiana Lillingera, aktywnie uczestniczącego w wielu europejskich zespołach m.in. z udziałem Macieja Obary. W tym konkretnym nagraniu bierze też udział nowojorski pianista Craig Taborn, to tyle w kwestii narodowości muzyki.<BR>
Umbra III jest zapisem koncertu, który odbył się podczas Saalfelden Jazz Festival, 21 sierpnia 2021 roku, zorientowanego na szeroko pojętą muzykę improwizowaną i kreatywną muzykę eksperymentalną. Taka jest też muzyka tego tria: improwizowana, eksperymentalna i która przynależy do większego projektu: Penumbra - Umbra - Antumbra. Usłyszymy dwie długie kompozycje zespołowe: 37-minutowy Signum i 9-minutowy Typus, obie o wyrazistej, wręcz barokowej teksturze dźwiękowej, mocno zrytmizowane, bardzo otwarte i kolektywne w improwizacji. Nie brak tu brzmień i efektów elektronicznych, ale jest też akustyczny fortepian i to w całej swej okazałości, a grający na nim Craig Taborn posługuje się technikami wywodzącymi się z europejskiej awangardy - dodekafonii i serializmu. Wszystkie instrumenty pełnią funkcje rytmiczne i sonorystyczne zarazem, a gra perkusisty jest wyjątkowo motoryczna, jednak na tyle zmienna aby nie przekroczyć granicy drażniącej monotonii. Umbra III jest intensywną w doznania podróżą w nieznane, brawurową fuzją instrumentów klawiszowych, perkusji i elektroniki, muzycznym słuchowiskiem, które tak określają sami jego twórcy i narratorzy: Stemeseder - Lillinger otwiera przestrzeń do badań elektroakustycznych, które rewolucjonizują nasz sposób myślenia i wydajność.<BR> Manipulacje ścieżek sygnałowych i wykorzystanie wyprodukowanych próbek dźwiękowych pozwalają na nowe łańcuchy przyczynowe w muzyce i wzajemne sprzężenie zwrotne między nami a naszymi instrumentami. Jak wyraźnie widać niekiedy trudno opisać muzykę słowami. Umbra III zainteresuje tych, którzy w muzyce improwizowanej poszukują wciąż czegoś nowego, a w dziedzinie elektroniki intensywnych wrażeń. Warto posłuchać.<BR> Andrzej Kalinowski