The store will not work correctly when cookies are disabled.
Używamy cookies aby ułatwić korzystanie ze sklepu.Zgodnie z dyrektywą dotyczącą prywatności w sieci, musimy zapytać o Twoją zgodę na zapisywanie plików cookies. Dowiedz się więcej.
classical music distribution
tytuł
Ortiz: Créole Renaissance
wykonawcy
Ortiz, Aruán
nr katalogowy
INT 441
opis
Aruán Ortiz, celebrated piano cubist, distinguished jazz im-proviser, award-winning composer and idiosyncratic stylist, presents Créole Renaissance, his second solo piano album on Intakt Records which comes eight years after Cub(an)ism. “Ortiz is renowned for his prodigious technique, and multiple lineages converge in his hands, from Schoenberg, Messiaen, and Ligeti to Bebo Valdés, Don Pullen, and Cecil Taylor”, writes Brent Hayes Edwards and adds “Aruán Ortiz’s stunning pianis-tic reflections on the implications of a Créole Renaissance start here, placing the music within a long history of collective Black study. Ortiz explains that he was inspired above all by the ways Négritude poets such as Aimé and Suzanne Césaire and René Ménil deployed ‘surrealist techniques to shape a new kind of narrative of Afro-diasporic life and history in the Caribbean.’ If Ortiz’s music is adamantly innovative and forward-looking, in other words, it reminds us of its deep roots in traditions of Black experimentation.” Créole Renaissance combines intellec-tual depth, emotionality and creativity to create a fascinating musical statement.
Ceniony pianista i kompozytor Aruán Ortiz, (...) pisze Andrzej Kalinowski, Jazz Forum 9 (...)
Andrzej Kalinowski
16.10.2025
Ceniony pianista i kompozytor Aruán Ortiz, (...) pisze Andrzej Kalinowski, Jazz Forum 9 2025 (..)urodzony w Santiago de Cuba, a od 15
lat mieszkający na Brooklynie, jest aktywną postacią nowojorskiej sceny
awangardowej. Szerszej publiczności znany jest jako członek kwartetu Jamesa
Brandona Lewisa. Właśnie ukazał się jego nowy album „Créole Renaissance”– trzeci
w katalogu Intakt Records, a drugi solowy.
W nowej muzyce Ortiza odnajdziemy liczne odniesienia do twórczości europejskich
kompozytorów muzyki współczesnej epoki modernizmu: Schönberga, Messiaena czy
Ligetiego. Nic więc dziwnego, że w jego grze słychać dodekafonię, atonalność i
wyrafinowaną kolorystykę. Są jednak także inne inspiracje – w większym stopniu
uzasadniające tytuł płyty – jak twórczość kubańskiego kompozytora Bebo Valdésa
oraz wybitnych jazzmanów: Duke’a Ellingtona, Dona Pullena i Cecila Taylora.
Spośród dziesięciu utworów osiem to kompozycje Ortiza. Pozostałe to: „And a
Sophisticated Lady” Duke’a Ellingtona, w prowokacyjnej aranżacji Ortiza oraz
zamykający album „Lo Que Yo Quiero As Chan Chan” autorstwa Francisco Repilado.
W czwartym utworze – „From the Distance of My Freedom” Ortiz wyjaśnia, że jego
główną inspiracją dla powstania albumu „Créole Renaissance” były sposoby, w jakie
poeci nurtu Négritude (ruchu literacko-politycznego zapoczątkowanego w latach 30.
XX wieku w Paryżu, w odpowiedzi na rozwój francuskiego kolonializmu i rasizmu)
wykorzystywali techniki surrealistyczne do kształtowania nowej narracji o życiu i
historii Afrykanów na Karaibach. Nowa muzyka Ortiza jest głęboko osobista, intelektualnie
przemyślana, nowatorska i prowokacyjna. W ten sposób artysta zaprasza nas do refleksji nad
współczesną muzyką improwizowaną i jej kulturowymi kontekstami. Intakt Records
od lat niezmiennie wspiera ambitne artystycznie projekty – tak jest i tym razem. A jednak…
czegoś mi w tej muzyce brakuje. Z pewnością jeszcze do niej wrócę.